Usikker fremtid for bandagist i butikk

Nok et år går mot slutten, og vi ønsker å legge siste blogginnlegg i 2017 på et noe ukjent tema.

Har du tenkt på hver gang du handler lokalt hos oss er du med og bidrar til å opprettholde en butikk med helsepersonell for tilpasning av produkter, helse- og fagkunnskap.

Lørenskog Bandasje har eksistert i 23 år. Vi er veldig glade i bandagist virksomheten vår og mange av oss ansatte har lang fartstid i butikken. Når man har drevet en butikk i så mange år, skulle man tro at de fleste kjenner til oss. Men det gjør de ikke. For mange rundt oss vet ikke hva en bandagist er? Er vi bare en butikk med bandasjer? Vi håper ikke dette er oppfattelsen av oss, for vi ønsker at du der ute, skal få vite at vi faktisk spiller en viktig rolle i samfunnet vårt.
Vi er den forlengede armen mellom legene, sykehusene, hjemmesykepleien, fysioterapeuter som gir både syke og kronikere bedre livskvalitet. Vi utleverer utstyr til de som har stomi, de som må tømme blæren med et kateter, de som trenger næringsmidler, utstyr til de som har urin/avføringslekkasje, de som trenger brystproteser pga brystkreft. Vi har fokus på sår og medisinsk kompresjonsbehandling, støttebandasjer og sko med høy komfort og kvalitet.
Med alt dette, krever det mye fagkunnskap og ikke minst erfaringer. Vi er skolerte innen helse, og er oppdatert faglig på dette. Dermed vet vi også hvordan utstyret fungerer i praksis, hvem som skal ha utstyret og ikke minst vet vi hva som kan passe best til hvem. Dette gjør vi gjerne i samråd med sykehus eventuelt lege. Vi overstyrer aldri sykehusene, hvis de har bestemt hva slags utstyr kunden skal bruke.
Vi mener selv vi er spesielle, i det vi driver bandagist i butikk. På tross av dette ser vi at fremtiden er usikker på å drive bandagist i butikk. Mye fordi Helfo og regjeringen vil sette ned fortjenesten på utstyret vi leverer. Noen tror at vi kanskje blir lønnet av det offentlige, men slik er det faktisk ikke, en bandagist er en privat virksomhet som har avtale med Helfo om utlevering av sykepleieartikler på blå resept. Vi setter service i høysete og setter store krav til at ansatte skal ha kompetanse på dette, samtidig kurses de og blir oppdatert på alt nytt utstyr som kommer.
Gjennom å drive bandagist i butikk kan du som kunde komme til oss for råd og veiledning, så du kan føle deg trygg og ivaretatt. Ikke bare når du er nyoperert, men også senere få veiledning på hvordan du skal klare hverdagen, både på jobb og privat. Det er også ofte sånn at kundene våre kommer inn i butikken uten å vite hva de egentlig har behov for, men ved en god dialog finner vi ut av dette. Oppsøker du oss kan du stort sett få hjelp med engang, hvis ikke, sender vi deg videre der vi vet du kan få hjelpen som trengs.
Vi gjør alltid det lille ekstra for kundene våre. Vi tar oss ikke betalt for hjemmebesøk, konsultasjoner eller prosedyrer vi utfører i butikken eller hjemmene vi besøker. Erfaringene gjennom 23 år, er at vi ser hjelpen vi utfører i butikken og i hjemmet mange ganger har en stor helsegevinst slik at kunden får en mye bedre livskvalitet. Hvis vi ser det er nødvendig ber vi dem ta kontakt med hjemmesykepleie, lege eller sykehus. Vi mener vi er en helse økonomisk vinst i samfunnet vårt. I tillegg så leverer vi utstyret kunden har behov for, vi forvalter statens penger med omhu. Ved god oppfølging behøver vi ikke gi ut utstyr for flere måneder av gangen. Vi ser at det skjer endringer i bruk av utstyret og da lønner deg seg ikke med lager eller overbruk av utstyr som ikke fungerer.
Fremtiden er usikker, når regjeringen og Helfo styrer mye av hverdagen vår. Men uten bandagist i butikk, hvor skal kundene og helsepersonell få hjelp? Gjennom en tlf og et varelager? Vi må med hånden på hjertet si at vi ikke tror ikke på den løsningen. Vi vil kjempe med nebb og klør for at vi skal få ta vare på bandagistbutikken vår.

 

 

2017 går mot slutten, og vi ser frem til et nytt år.

En stor takk til alle dere som bruker og vet om oss.