Smerter i foten og hælen

Endelig er sommeren her, og vi merker i butikken at folk er veldig aktive i form for løping eller andre aktiviteter utendørs. Det er lett og bli for ivrig når det er så nydelig vær.

 ¨Jeg må ha hjelp, jeg har så vondt i hælen min, og jeg vil trene¨ kan være et eksempel på en av kundene våre med hælsmerter.

Vi opplever hæl problematikk ofte. Kundene ønsker helst at vi har noe som fjerner smerten der og da, men så enkelt er det ikke bestandig.

En av de største årsaker som gir hælsmerter, er overvekt. Tenk at føttene dine bærer hele kroppsvekten din, og vil etterhvert si ifra selv, gjerne i form av smerte når belastningen blir for stor over lengere tid. En annen stor faktor er arbeid som krever langvarig stående arbeid i flere timer, i tillegg er slike arbeid ofte på harde gulv. Føttene våres vil få en belastning av dette.

Men hælsmerter kan også skyldes mekaniske faktorer som overdreven pronering eller skade på utviklingen av fotleddet. Andre årsaker kan være reumatiske problemer, ryggsmerter som stråler ned i benet og foten, infeksjoner eller tumorer.

De aller fleste kundene våre klager på smerte under fotsålen og hælen, som vi ofte forklarer kan være plantarfascitt, eller hælspore. Men hva er forskjellen?

Plantarfascitt

  1. Kjennes det ut som du får knivstikk på undersiden av foten?

  2. Smerter som brer seg fra midt under hælen og langs fotsålen?                                                                                                                                                     

  3. Smerter også i fotbuen?

Dette er klassiske symptomer på plantarfascitt.

Plantarfascitt er en betennelse i fotsålens seneplate der den fester seg til hælbenet.

 

 

                                                                                     Foto: scanpix / sciencephoto library/ abcnyheter

 

Men husk at vi verken er ortopeder eller leger, så vi kan ikke diagnostisere kundene våre, så vi anbefaler alltid at kundene våre skal få sjekket dette hos lege/ortoped først.

Kundene våre klager på smerter når de står opp om morgen. Da er denne senen kald og stiv, men blir bedre etter man har gått litt. Ellers vil problemet være når de reiser seg, så for å gå. For de som er svært aktive kjenner det når de løper og belaster foten. Ofte oppsøker man hjelp når det har gått til at det er uutholdige smerter.

Enkle tiltak vi kan hjelpe våre kunder med er såler, gode sko, evt støttebandasjer/ortoser. Vi anbefaler også at kundene oppsøker fysioterapeuter for å få andre type behandlinger ect. De fleste blir kvitt hælsmerter etter 6-18måneder. Hvis smerter skulle vedvare anbefaler vi at kundene får henvisning dit de har rett kunnskap om dette for evt videre behandling for hjelpe den enkelte.

Hælspore

Kan minne mye som symptomer som plantarfascitt, og disse kan gjerne også komme samtidig med hverandre.En hælspore er en liten spiss utvekst som oppstår av at det dannes kalkavleiringer som bygger seg opp på undersiden av hælen. Dette er noe som oppstår grunnet overbelastning over lengere tid. Erfaringene våres er at kundene som kommer til oss for hjelp mot dette har løpt for mye, eller hatt fottøy som er altfor dårlige og lite støtte i.

Hvis du kjenner at det er smerter på et bestemt punkt under foten når man er i aktivitet kan være et symptom på hælspore.

 

             Foto: webmd.com

 

 

De som er mest utsatte for å få hælspore kan være idrettsutøvere som har en aktivitet som involverer mye hopp og løping på hardt og flatt underlag. Overvektige er også utsatt for dette.

Tiltak og evt behandling

Siden det skyldes overbelastning er det viktig å hvile og avlaste området under hælen. For eksempel vil mange sykle enn å løpe. Ellers kan vektreduksjon og gode såler og sko som vi har i butikken hjelpe godt nok.

 

¨Vi opplever ofte at kunder ikke ønsker å betale så mye for verken sko eller såler. Men tenk hvor mange ganger du i året er hos frisøren og kostnadene for dette. Føttene er faktisk viktigere å ta vare på for de er med å bære hele kroppen vår. Samtidig viktig med tanke på hvordan knær, hofte og ryggen vår har det. Ved i investere i såler og evt godt fottøy hjelper og forebygger det mye mer enn du aner mange av helseproblemene våre¨

 

¨Bilde viser Ida Marie som arbeider hos oss, som er et levende bevis på at hun ble kvitt plantarfascitt og hælspore ved vektreduksjon, bruk av såler og gode sko.